Hvorfor skal jeg indsende identifikation?

1

Derfor spørger VOSA om dit pas


De fleste medlemmer har efterhånden opdaget, at VOSA kræver at se pas eller kørekort, når man opretter en konto. Loven kræver nemlig, at vi som finansiel formidlingsvirksomhed kender vores medlemmer og har kontrolleret deres identitet.

Vi har fuld forståelse for, at nogle medlemmer oplever det som irriterende – eller som en mistænkeliggørelse og det forstår vi udmærket.

Vi har derfor samlet en lille oversigt over lovgivningen(hvidvaskloven) – og nogle typiske spørgsmål fra andre VOSA medlemmer.

 

Hvorfor kræver VOSA at se mit pas eller kørekort?

Hvidvasklovens §11 siger, at finansielle virksomheder skal indhente identitetsoplysninger om alle sine kunder og kontrollere de indhentede oplysninger. Den finansielle virksomhed skal som minimum kende kundens navn og cpr-nr. Hvidvaskloven tager ganske vist ikke direkte stilling til, hvilke type dokumentation der skal benyttes som kontrol. I Finanstilsynets vejledning til loven står der imidlertid, at det f.eks. kan være, at den finansielle virksomhed får forevist pas eller kørekort som dokumentation – det kan også kombineres med eksempelvis sundhedskort.

Tilsynets anbefaling til, hvilken dokumentation, der skal benyttes, er derfor ret klar. Læg dertil, at tilsynet normalt lægger sin egen vejledning til grund ved tilsynsbesøg. Det er den virkelighed, VOSA agerer i – derfor beder vi også om dit pas.

Andre officielle dokumenter som eksempelvis dåbsattest, vielsesattest eller årsopgørelser kan også anvendes som dokumentation, hvis pas eller kørekort ikke haves.

 

Hvorfor skal helt almindelige lønmodtagere også granskes for hvidvask?

Finansielle virksomheder skal kende alle deres kunder – uanset forretningsomfang og formål. Finansielle virksomheder skal også foretage individuelle risikovurderinger af alle kundeforhold. Selv om det lyder nemmere og mindre bureaukratisk for både dig og VOSA, at fjerne overvågningen af transaktioner fra alle “almindelige lønmodtagere”, vil det være i direkte modstrid med loven.

Virksomheden skal sikre sig, at kundernes oplysninger løbende opdateres. Det betyder, at den finansielle virksomhed er forpligtet til at spørge til kundens oplysninger og dokumentation flere gange i løbet af kundeforholdet.

VOSAs indsats for at kende sine medlemmer så godt som muligt, kan sammenlignes med sikkerhedskontrollen i lufthavnen, hvor alle bidrager til den fælles sikkerhed.

 

Jeg skylder ikke VOSA noget og har betalt medlemskab. Hvorfor skal jeg identificere mig?

Kravet om kundekendskab handler ikke om kredit eller risikoen for tab. Det er et spørgsmål om at forhindre hvidvask og terrorfinansiering, som både VOSA og samfundet i helhed tager meget alvorligt. Derfor følger vi lovens intention og beder alle kunder om at identificere sig.

 

Jeg har allerede vist pas én gang. Nu bliver jeg spurgt igen. Hvorfor?

VOSA har pligt til at indhente nye oplysninger om sine kunder, hvis vi bliver usikre på, om de tidligere oplysninger er korrekte eller tilstrækkelige. Derudover skal VOSA løbende holde medlemmers oplysninger og dokumentation opdateret.

 

Hvorfor stiller VOSA mig personlige spørgsmål?

VOSA skal have et godt kendskab til alle sine medlemmer. Det betyder, at VOSA ofte skal kende til medlemmets formål med medlemsforholdet.

Det kan f.eks. være, at du forventer at overføre penge til udlandet, fordi du har et familiemedlem i udlandet. Det kan også være i forbindelse oprettelse af en konto hos en af VOSAs partnere og din VOSA konsulent skal være behjælpelig med denne. Der kan være rigtig mange grunde til VOSA stiller spørgsmål og derfor er VOSA i forkøbet med kendskabet til dig som medlem. Du kan tilgengæld stole trygt på, at ethvert spørgsmål har sit fornuftige formål og at VOSA vil gøre alt for, at irritere dig så lidt som overhovedet muligt, med denne lovgivning.

 

Har VOSA ret til at opbevare en kopi af mine indsendte dokumenter?

Ja. Både hvidvasklovens §30 og afsnit 26 i Finanstilsynets vejledning siger klart, at man som finansiel virksomhed har pligt til at opbevare en kopi af dokumentationen fra kundens oplysninger.

Formålet med reglerne er, at VOSA har et godt betryggende kendskab til vores medlemmer, og at vi kan godtgøre det over for finanstilsynet.

 

Hvordan oploader jeg dokumenter og identifikation sikkert til VOSA?

Du kan oploade dokumentation på to måder trygt og sikkert til VOSA.

I) Gå til hovedmenuen her på siden under “Mit VOSA”, vælg “Indsend Dokumenter” i menuen.

II) Gå til “MIT VOSA” i menuen. Vælg “MIN PROFIL”. Under profil menuen ser du “SEND DOKUMENTER”. Klik på tab og følg vejledningen i pop-uppen.

(Vigtigt: Send aldrig personlige dokumenter via E-mail, SMS eller andre kanaler end via VOSA SERVICECENTER).

 

Kan jeg få lov til at se hele hvidvaskloven som alle taler om?

Se hele Finanstilsynets vejledning om lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven): Åben retsinformation klik her.

 

Jeg har flere spørgsmål? 

Har du flere spørgsmål til indlevering af dokumenter, så klik her og få kontakt til VOSA servicecenter.

0
Dette indhold er kopi beskyttet. Find information om rettigheder under varemærke & brug i menuen.

Når du surfer på vosa.dk godkendes vores gældende GDPR politik og benyttelse af cookies til forbedring af brugeroplevelsen. Læs alt om vores benyttelse af cookies og opbevaring af oplysninger.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk