
Kunder i skattely og mellemmænd sidder fastklemt
Nordeakunder og mellemmænd blev frustrerede, da Nordea afbrød al kontakt med det skandaleramte panamanske advokatfirma Mossack Fonseca.
Da Panama Papers ramte alverdens avisforsider i april 2016 fik Nordea travlt. På under 24 timer besluttede banken, at al kontakt med det involverede advokatfirma, Mossack Fonseca fra Panama, skulle droppes.
Nu viser det sig, at det tilsyneladende skete med en hastighed og en konsekvens, som gjorde både kunder og det skandaleramte advokatfirma meget utilfredse med Nordea.
Det fremgår af nye interne mails fra Mossack Fonseca. Fx skriver en ansat hos advokatfirmaet til en russisk kontaktperson for kunder hos Nordea:
– Som nævnt i din mail har du nogle problemer med at kontakte Nordea. Det ser ud til, at vi har det samme problem. De har ikke lov til at tale med os længere.
Og den russiske kontaktperson, der fortæller, at han selv kender flere Nordea-ansatte i Luxembourg personligt, bekræfter i en anden mail.
– Så vidt jeg ved, har banken indført alvorlige restriktioner for de ansatte med hensyn til at kommunikere med jeres firma (Mossack Fonseca). Jeg håber stadig, at I kan få et hurtigt svar fra banken, skriver han.
NORDEA OG PANAMA-PAPIRERNE
Nordea kom i mediernes søgelys i 2016 på grund af de såkaldte Panama-papirer.
De lækkede papirer viste, at advokatfirmaet Mossack Fonseca ved hjælp af skuffeselskaber hjalp blandt andre flere Nordea-kunder med at skjule værdier i skattely.
Kunder klager deres nød
Det er ikke bare kundernes kontaktpersoner, der er frustrerede over Nordeas brud med Mossack Fonseca. Det er kunderne også selv.
En islandsk Nordeakunde skriver til Mossack Fonseca:
– Jeg prøver at løse denne latterlige situation, som skyldes jeres agent på det tidspunkt, Nordea Bank SA i Luxembourg.
Den brudte kontakt mellem Nordea og Mossack Fonseca gør det nemlig svært for kunder som islændingen at flytte eller lukke deres selskaber.
Han forsøger i det meste af 2017 selv at registrere sit selskab på De Britiske Jomfruøer, nu hvor Nordea ikke vil hjælpe ham mere. Han skriver til sin kontakt i Mossack Fonseca i december 2017.
– Jeg har kontaktet Nordea i Luxembourg og bedt om deres kommentar. Som du blev informeret om i januar i dette år, så nægter Nordea at ha’ noget at gøre med Mossack Fonseca, og jeg har været nødt til at tage direkte ansvar for (firmanavn) som følge af det og arbejde direkte med jer. Jeg har været nødt til at betale gebyrer, som Nordea ikke har fået betalt.
1,2 millioner nye lækkede dokumenter
De frustrerede mails fra kunder og kundernes kontaktpersoner fremgår af 1,2 millioner nye lækkede papirer fra advokatfirmaet, som den tyske avis Süddeutsche Zeitung er kommet i besiddelse af. Dokumenterne har avisen delt med det uafhængige konsortium af undersøgende journalister, ICIJ, som DR Dokumentar er medlem af.
Hvad er ICIJ?
ICIJ er et internationalt samarbejde mellem undersøgende journalister og medieorganisationer. Det omfatter 220 undersøgende journalister fra 83 lande.
Medlemmer er bl.a. BBC, Guardian, Süddeutsche Zeitung og New York Times.
I Danmark er dagbladet Politiken og DR-Dokumentar medlemmer af ICIJ.
ICIJ står for for International Consortium og Invetigative Journalists.
Chef for Asset & Wealth Management i Nordea Snorre Storset fastholder, at det var rigtigt at bryde med Mossack Fonseca.
– Jeg er ked af, hvis nogen kunder er utilfredse, men det var vigtigt for os at trække en streg i sandet, siger han til DR og uddyber.
– Lige efter Panama Papers besluttede vi at slutte al forretning med Mossack Fonseca og alle links og relationer til det firma. Og vi eksekverede den beslutning så hurtigt og ansvarligt, som det var muligt. Hvis det har efterladt nogle af vores kunder utilfredse, så er jeg ked af det, siger han.
Ekspert: Nordea reaktion forståelig
Advokat Torben Bagge, der også er ekstern lektor i skatteret, kender Panama Papers-sagen indgående. Og han kan godt forstå Nordeas prompte reaktion, da bankens samarbejde med det berygtede advokatfirma blev afsløret.
– Jeg kan egentlig godt forstå, at man vælger at trække en streg i sandet. Omvendt kan jeg også godt se, hvis en kunde måske føler: Jamen kære Nordea, for en uge siden var I selv medspiller og håndterede de her ting for mig, og nu står jeg pludselig her rimelig efterladt i forhold til at håndtere det her. Men man må sige, at med de ting, der er kommet frem, kan jeg godt forstå, at Nordea har følt et behov for at trække en streg i sandet og sige, at de ikke vil forbindes med den slags ting her, siger Torben Bagge.
Øget indsats mod hvidvaskning af penge
Tilbage i 2016 afslørede Panama Papers, at Nordeas kunder i flere hundrede tilfælde havde købt selskabskonstruktioner hos Mossack Fonseca. Såkaldte offshore løsninger med stråmænd ansat som direktører, så det reelle ejerskab var skjult. En fidus, som skatteeksperter mener, er lavet for at undgå at betale skat og skjule formuer.
Nogle måneder efter afsløringerne kom Nordea med deres første delrapport om sagen, og den kom blandt andet med en skarp kritik af bankens kontrol på skatteområdet og dens indsats for at forhindre hvidvaskning af penge. På det tidspunkt havde sagen også ført til, at Nordea lukkede 68 konti.
– Vi har indført en meget mere striks kontrol, hvis man ønsker en offshore løsning. Og vi vil ikke assistere med nogen form for administration af den slags løsninger. Vi vil ikke acceptere at blive brugt som platform for skatteunddragelse, siger Snorre Storset nu til DR.
– Kan vi være sikre på, at vi ikke kan finde den slags konstruktioner som dem hos Mossack Fonseca hos Nordeas kunder i dag?
– Vi kan være sikre på, at vi har styrket vores kontrol betragteligt. Vi har ansat 1500 ansatte, som skal opdage økonomisk kriminalitet. 1500 som kun er dedikeret til det område, fortæller Snorre Storset.
Banken bad om et tilbagedateret dokument
Èn af de markante afsløringer i 2016 i forbindelse med Nordeas samarbejde med Mossack Fonseca drejede sig om en forespørgsel fra en af bankens danske ansatte i Nordea i Luxembourg. Danskeren bad i 2012 om at få tilbagedateret en kundes dokument med næsten 2 år.
Dette forelagde DR for Nordea i et interview i midten af marts 2016. Og i de nye lækkede dokumenter kan man se, at den selvsamme danske medarbejder få uger efter, den 1. april 2016 i en anden sag, har ændret praksis. Her skriver han nu til Mossack Fonseca:
– Vi accepterer ikke tilbagedaterede dokumenter i Nordea.
Sagen fra 2012 er ikke noget, Nordeas Wealth Management direktør Snorre Storset er stolt af i dag.
– At tilbagedatere dokumenter har aldrig været acceptabelt i Nordea. Aldrig. Men siden Panama Papers har vi blandt andet øget træningen af vores ansatte på området, og vi har lavet et nyt code of conduct, så ingen kan være i tvivl om, at det ikke er acceptabelt, siger han.
Alligevel var det netop det, den pågældende Nordea medarbejder gjorde i 2012 – bad om at få tilbagedateret en kundes dokument. Derfor melder spørgsmålet sig, hvordan det kan være, at han – kun få uger efter at DR har forelagt sagen for banken – skriver, at man ikke accepterer den slags i Nordea.
– Hvordan forklarer du det?
– Jeg kan sige, at det har aldrig været acceptabelt at bede om tilbagedaterede dokumenter i Nordea. Og jeg tror mere, at det handler om, at vi har øget træningen af vores ansatte, siger Snorre Storset.
Et selskab tilbage med forbindelse til Mossack Fonseca
Nordea har siden Panama Papers solgt den afdeling af banken, som var centrum i alle de afslørende historier, nemlig bankens Private Wealth afdeling i Luxembourg.
– Vi har solgt vores Private Wealth-afdeling i Luxembourg fordi vi mener, at vi skal fokusere på vores nordiske kunder i de nordiske lande. Når det gælder Private Wealth, tror vi på, at med de nye regelsæt, der er kommet de senere år, så skal du være en stor spiller for at være på det marked, siger Snorre Storset.
– Var Panama Papers på den måde en øjenåbner for jer, at I var nødt til at styrke jeres arbejde på dette område?
– Panama Papers og udviklingen i det hele taget har vist os, at vi er nødt til at tage et større ansvar i bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet, siger Snorre Storset.
Nordea har løbende siden april 2016 arbejdet på at lukke alle kunders tilknytning til Mossack Fonseca, og nogle sager har taget længere tid end andre.
Snorre Storset oplyser, at man i dag stadig har én kunde tilbage med tilknytning til Mossack Fonseca, men at også det kundeforhold snart vil være afviklet.