Lukkede banker skræmmer kunderne væk
I hundredvis er bankfilialer landet over blevet lukket på rekordtid – det kan skræmme kunderne væk, mener især lokale banker, og nogle pengeinstitutter vil nu sætte en stopper for lukningen.
De store pengeinstitutter herhjemme har haft travlt med at skære ned på betjeningen de seneste år. På kun fem år har Danske Bank fjernet kassebetjeningen i 82,3 procent af bankens filialer. Det er gået lidt for stærkt, peger flere eksperter på, og flere banker er nu i gang med at stoppe lukningen af filialer.
Det kan nemlig være en mulighed for at kapre de kunder, som stadig efterspørger personlig betjening. Og den mulighed har blandt andet Jyske Bank og Handelsbanken fået øjnene op for, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
»Vores indtryk er, at kunderne måske nok er begyndt at bruge andre platforme som en telefon, tablet og netbank, men at der fortsat er brug for en fysisk filial. Derfor er det vigtigt med den lokale tilstedeværelse,« siger Frank Vang-Jensen, administrerende direktør i Handelsbanken i Danmark til Jyllands-Posten.
Da Danske Bank fjernede kassebetjeningen i 131 filialer i ét hug i januar, havde banken pludselig samme antal filialer med personlig betjening som Handelsbanken – men Handelsbankens samlede udlån herhjemme er på 52,9 milliarder mod Danske Banks 953 milliarder kroner, skriver Jyllands-Posten.
Men de to store banker, Nordea og Danske Bank, holder fast på at strategien med at lukke filialer og gøre dem kasseløse er den rigtige vej at gå, da kunderne ikke benytter dem så meget som tidligere.
“I runde tal er antal transaktioner ved kassen halveret på godt to år, og vi kan se, at den trend fortsætter. Flere og flere kunder benytter selvbetjeningsløsninger” siger Jan Svarre, chef for privatkunder i Danske Bank i Danmark til Jyllands-Posten.
Men flere eksperter peger også på at udviklingen er gået lidt for hurtigt. Otte Friedrichsen, kapitalforvalter i Formuepleje mener, at når nogle kunder har 50 kilometer til den nærmeste kassebetjente filial i Danske Bank og Nordea, har det fået kunderne til at være mere opmærksomme på adgangen til kontanter.
“Vi er kommet til, at det er blevet et konkurrenceparameter. Folk er trætte af, at filialerne lukker og efterspørger dem ligefrem” siger han til Jyllands-Posten.
Også administrerende direktør i Mybanker.dk, John Norden, tror at strategien kan trække kunder fra de store banker, da adgangen til kontanter er blevet vanskeligere.
Men til det peger Jan Svarre på, at bankens kunder har adgang til kontanter i cirka 600 posthuse rundt om i landet. Dog kan Jyske Bank på Samsø mærke en øget kundetilgang efter Danske Bank gjorde filialen her kasseløs, skriver Jyllands-Posten.
De lokale pengeinstitutter er ikke i tvivl om, at danskerne stadig gerne vil have kontanter, lokale filialer og personligrådgivning. Og de bakkes i nogen grad op af Otte Friedrichsen.
“Banker kan opleve en kundetilgang i øjeblikket, hvis de er en af de få i et område, der har en filial tilbage. Men på længere sigt er jeg ikke i tvivl om, at efterspørgslen efter services fra en bankfilial vil aftage” siger han til Jyllands-Posten.